Af: Gitte Schramm, www.jobcard.dk
Er du
jobsøgende kan det betale sig, at du er bevidst om at profilere og markedsføre dig selv på nettet.
Hvis du som jobsøgende ønsker at bruge nettet til at profilere dig selv og din egen faglighed er det vigtigt, at du sørger for at de links, der ligger om dig har en faglig karakter.
Fagligt relevante links kan eksempelvis være
Artikler, som du har skrevet eller er blevet interviewet til
Faglige projekter, som du har deltaget i
Blogindlæg af relevant karakter
Deltagelse i relevante sociale netværk på nettet – eksempelvis LinkedIn, Plaxo m.fl.
Bøger af faglig karakter
Seriøse websites af faglig karakter
Etc.
Når en potentiel arbejdsgiver googler dig vil det være til din fordel, og det vil styrke indtrykket af din faglige profil. Og dermed promovere dig positivt.
Ligger der links, der sætter dig i et ufordelagtigt lys eller tilhører privatlivets fred til, så bed opdragsgiveren om at fjerne dit navn.
Men hvis du ønsker, at promote dig selv på nettet er det også vigtigt, at være bevidst om, hvordan du bruger nettet i dit privatliv – og hvilket indtryk du efterlader som privat person. Her tænker jeg specielt på Facebook, som jo er et socialt medie, som de fleste af os bruger rent privat.
Husk altid på, at den person som googler dig, kender dig ikke. Og personen vil helt automatisk foretage sine egne tolkninger ud fra sine egne forudsætninger og referencerammer. Og du har ikke mulighed for at forklare dig.
Så det gælder altså om, at du som udgangspunkt er bevidst om, hvilket indtryk du efterlader dig – også på Facebook blandt vennerne i cyberworld.
Copyright JobCard - Kopiering kun efter skriftlig aftale